Позбавлення права голосу 1,3 млн. переселенців, багатомільйонні застави для участі в виборах, високий відсоток недійсних бюлетенів, корупційні ризики та велика імовірність реваншу колишніх "регіоналів" - такі наслідки може спричинити новий закон "Про місцеві вибори".
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяВибори в регіонах восени відбудуться вже за новим виборчим законодавством. Верховна Рада збирається проголосувати за новий закон у другому читанні вже наступного тижня.
Експерти вказують, що ухвалений у першому читанні закон містить чимало "чорних дір".
Мільйон безголосних
Новий закон не надає можливості голосувати понад 1,3 млн. тимчасово переселеним українцям.
"Ми не можемо дозволити всім бажаючим з числа вимушених переселенців голосувати на місцевих виборах. За місцеву владу мають голосувати місцеві мешканці. Тому ми запропонувати неідеальну схему, за якою пропонуємо людям за день до голосування звернутися до місцевих органів реєстру і явочно висловити своє волевиявлення", - заявив співавтор прийнятого закону та депутат від Блоку Порошенка Олександр Черненко.
Політолог Тарас Березовець вважає, що це відверте позбавлення частини людей права голосу.
"У Великій Британії право на голосування за місцеву владу мають громадяни всіх країн ЄС. Якщо ти живеш на цієї території, сплачуєш тут податки – ти маєш право обрати місцеву владу. А в нас виявляється, що понад мільйон людей позбавили права голосувати за владу, на утримання якої вони фактично сплачують податки", - зазначив експерт.
Непідйомна застава за право взяти участь у виборах
Новий закон передбачає внесення кандидатами 4 мінімальних заробітних плат на кожні 100 тисяч виборців. Таким чином, кандидат на пост мера Києва має внести 108 тис. гривень.
"Понад 100 тисяч доведеться заплатити ще й кожному кандидату в депутати. Тобто, якщо ви ведете в Київраду 160 кандидатів від 80 столичних округів – це виходить понад 16 млн. гривень. Це надто обмежує право бути обраним. Ще можна зрозуміти таку суму від кандидатів у мери, але точно не від кандидатів в депутати", - сказав "Знай" керівник юридичної служби Комітету виборців Святослав Пікуль.
Внески повернуть лише переможцям виборів і кандидатам, які набрали 3-5% голосів.
Читайте також: "Рада провалила виборчу реформу за вказівкою великих партій"
Заплутаність нової системи
Затверджений Верховною Радою закон збільшить довжину бюлетенів щонайменше втричі, це може заплутати виборців.
"У Польщі після запровадження відкритих списків забракували кожен п'ятий бюлетень. Боюся навіть думати, який відсоток буде в нас. Гарантую лише, що він буде значно більший, ніж у поляків", - вважає Березовець.
Проте, головні проблеми очікують не виборців, а дільничні комісії. За новою системою членам комісій доведеться рахувати загальну кількість голосів, потім відкинути ті партії і блоки, які не подолали виборчий бар'єр. Крім того, в обласні комісії їм треба буде здати окремо показники щодо кожного кандидата.
"Законом передбачено створення обласних виборчих комісії за 75 днів до дня голосування. Проте ми не переконані, що вони встигнуть навчити членів всіх дільничних виборчих комісій. Тим паче, що під час виборів минулого року члени комісій мінялися перед самим днем голосування. А щоб розібратися в новій процедурі – треба пройти чимало тренінгів", - зауважив координатор проектів ОБСЄ в Україні Євген Побережний.
Верховенство грошей
Закон так і не заборонив політичну рекламу в ЗМІ, на чому наполягали експерти. Це створило умови для продовження корупції і маніпуляції з виборцями.
"Згідно з нашими соцопитуванням, 49% українців готові просто продати свій голос. А в законі не передбачили жодних запобіжних заходів, щоб принаймні заборонити підкуп виборців тією ж гречкою", - заявив соціолог Олександр Медведєв.
"Заборона або максимальне обмеження платної політичної реклами в ЗМІ зробить виборчу кампанію доступнішою для нових політичних сил. Наразі головна проблема для партій - лише завести гроші в виборчі фонди, а купувати вони можуть необмежену кількість площ для реклами", - зазначив генеральний директор Комітету виборців Олексій Кошель.
Крім того, самі автори закону визнають, що залишився великим ризик торгівлі першими місцями у перспективних округах. Від одного округу партії будуть висувати лише по одному кандидату, щоб не програти єдиному конкуренту з іншої партії. Саме тому боротьба за прохідні місця точитиметься всередині партій.
Читайте по темі: Кожного п'ятого держслужбовця скоротять до кінця року
Загроза реваншу "регіоналів"
Новий закон буде вигідним для новачків та відомих "на місцях" персонажів, вважають експерти. Причому на Сході України вибори можуть завершитися поверненням до влади відомих політиків часів Януковича.
"У представників Опозиційного блоку та прихильників мера Харкова Геннадія Кернеса є великі шанси виграти вибори в округах. За партійними списками можлива значна перевага колишніх регіоналів, тому можна з упевненістю сказати, що у Харківській міськраді буде більшість від Опозиційного блоку", - заявляв в ЗМІ представник Комітету виборців по Харківській області Михайло Камчатний.
Автори закону кажуть, що про таку загрозу знають, проте її неможливо вирішити в законодавчому руслі.
"Я розумію, яка ситуація склалася в східних регіонах України. Проте вважаю, що не можна писати закони таким чином, щоб комусь з політичних сил надати перевагу, а когось послабити. Кожній партії доведеться доводити на виборах свою спроможність донести свою позицію виборцям", - роз'яснив "Знай" свою позицію співавтор закону Олександр Черненко.