Незважаючи на рекордні суми, анонсовані на ремонт доріг у 2017 році, ями і вибоїни нікуди не зникнуть. І доки чиновники розсипаються в обіцянках про європейську якість проїжджих частин, навіть в "Укравтодорі" песимістично дивляться в майбутнє. А все тому, що велика частина коштів піде на погашення боргів і корупцію.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяПрактично півроку українських автовласників годують обіцянками, що в 2017 році на ремонт і будівництво доріг виділять колосальну суму в 35 млрд грн. За ці гроші міністр інфраструктури Володимир Омелян обіцяє упорядкувати 2 тис. км доріг і 80 мостів. Слід зазначити, що ще наприкінці минулого року сума на ремонт була значно більшою.
Як уже писав «Знай.ua», чиновники розраховували на 40 млрд грн із Дорожнього фонду, де повинні акумулювати надходження від дорожнього збору, закладеного в ціну на паливо.
"Цього року розраховуємо (відремонтувати. – Ред.) десь 2-2,5 тис. На такі цілі у нас є близько 35 млрд грн, 14,2 млрд – з бюджету, і від Нацбанку буде ще 15 млрд, я сподіваюся. Плюс – митний експеримент продовжимо", – заявив міністр інфраструктури України Володимир Омелян.
[[{"fid":"175099","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине"},"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Разбитые дороги в Украине"}},"attributes":{"alt":"Разбитые дороги в Украине","title":"Разбитые дороги в Украине","height":"533","width":"800","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]
Але 35 млрд виявилися не остаточною сумою. Вже до березня цього року оптимізм міністра стихнув, і він почав оперувати скромнішими цифрами. Більше того, виявилось, що значну частину суми доведеться віддати за борги минулих років. А залишок вже витратять на ремонти або традиційне "латання" дір.
"Я був би дуже щасливий, щоб ті 35 мільярдів були. Але з цих 35 мільярдів ми відразу маємо відняти боргове навантаження "Євро-2012" – це близько 7 мільярдів. Реальна сума, на яку ми розраховуємо для утримання доріг, – це діапазон 15-20 мільярдів гривень на цей рік", – констатував міністр.
В "Укравтодорі" з цього приводу розробили навіть два плани. Один оптимістичний, а другий – песимістичний. І, схоже, працюватимуть за другим варіантом. Вже навіть почали морально готувати суспільство до того, що ям на дорогах не поменшає.
Невтішні новини для водіїв полягають в тому, що поточного року шляховики отримають всього 17 млрд грн. Як уже сказав міністр, 7 млрд підуть на погашення кредитів. Ще близько 1 млрд грн треба віддати підрядникам за вже проведені роботи. Близько 2 млрд шляховики планують направити на ямковий ремонт, а 1,5 млрд припасти на організацію безпечної експлуатації доріг – це прибирання снігу, нанесення розмітки, дорожні знаки.
[[{"fid":"175101","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора"},"type":"media","field_deltas":{"3":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора"},"4":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Реконструкция от Укравтодора"}},"attributes":{"alt":"Реконструкция от Укравтодора","title":"Реконструкция от Укравтодора","height":"561","width":"746","class":"media-element file-default","data-delta":"3"}}]]
У сухому залишку буде близько 5,3 млрд грн, які можна витратити на реконструкцію доріг. А з урахуванням стану доріг в Україні, реконструкція припускає практично нове будівництво. Згідно з цінами минулого року, капремонт одного кілометра обходиться в 7 млн грн. З наявним залишком шляховики зможуть зробити максимум 727 км.
[[{"fid":"175103","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора"},"type":"media","field_deltas":{"5":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора"},"6":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Финансирование от Укравтодора"}},"attributes":{"alt":"Финансирование от Укравтодора","title":"Финансирование от Укравтодора","height":"555","width":"740","class":"media-element file-default","data-delta":"5"}}]]
Ще не межа
В цілому ситуація з дорогами в Україні як ніколи жахлива. За даними шляховиків, площа ям на дорогах країни складає 12,2 млн кв. м. В "Укравтодору" навіть пояснення цьому є. Як виявилося, дороги розбиті не тому, що якість ремонту залишає бажати кращого. І навіть не тому, що корупція у відомстві зашкалює. Винна, як завжди, погода. Минула зима була найгіршою за останні роки – 53 переходи температури через "0". Плюс, як завжди, нестача фінансування з 2006-го по 2016 рік.
[[{"fid":"175104","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора"},"type":"media","field_deltas":{"7":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора"},"8":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Оправдания от Укравтодора"}},"attributes":{"alt":"Оправдания от Укравтодора","title":"Оправдания от Укравтодора","height":"614","width":"849","class":"media-element file-default","data-delta":"7"}}]]
Ситуація на сьогодні гнітюча. З такими темпами фінансування і ремонту – на рік по тисячі кілометрів, "добратися" з роботами на усі дороги країни "Автодор" зможе за 170 років. Тобто, хороших доріг в Україні не буде ніколи.
Великий сумнів і щодо якості ремонтних робіт. Минулого року шляховики відремонтували тисячу кілометрів. Але вже до весни на нових ділянках доріг починаються руйнування, з'являються вибоїни та ями. Як приклад столичні водії приводять оновлену ділянку Окружної дороги.
"Тільки восени вони закінчили робити ділянку Об'їзної у районі проспекту Перемоги, недалеко від Чорнобильської вулиці. Але не встиг зійти сніг, як там уже з'явилися ями. Те ж відбувається на нещодавно відремонтованих ділянках Одеської траси. На ділянці від Києва до Білої Церкви, – обурено підкреслює Микола, водій. – Виходить так, що вони довше ремонтують або будують дорогу, ніж вона служить".
У Мінінфраструктури говорять, що для наведення ладу на дорогах їм треба 250 млрд грн на п'ять років. Але взяти ці гроші немає де. З іншого боку, введення вже згаданого дорожнього фонду перенесли на 2018 рік. Тому не відомо куди підуть 40 млрд грн, сплачені українськими водіями як транспортний збір.
"Їх спрямовують куди завгодно: на пенсії, на пільги, латають бюджет, розкрадають. Але ж платимо ми ці кошти на дороги, які ніхто не будує і не ремонтує до ладу", – з обуренням розповідає водій Олексій Михайлович.
І справді, маючи такий серйозний фінансовий ресурс, чиновники наполегливо не хочуть його спрямовувати за призначенням. А замість цього колесять світом із протягнутою рукою і ще більше заганяють країну та її населення у борги.
Втім, навіть залучення іноземних підрядників не рятує ситуацію. Потрапляючи в корупційне болото української бюрократії, максимум, що вони пропонують – це рік гарантії на покриття. Хоча у багатьох країнах гарантія на нові дороги обчислюється десятиліттями.
Ще один факт на підтвердження того, що на нормальні дороги українцям не варто розраховувати, нещодавно надав розголосу відомий блогер Олександр Довгий. На своїй сторінці в Facebook він виклав відео, на якому людина, схожа на заступника голови "Укравтодору" Володимира Миколайовича Сущенка, домовляється про розподіл бюджетних коштів. У тому числі й отриманих кредитів від МВФ.
Блогер зазначає, з розмови виходить, що чиновник домовляється про розподіл двох мільярдів гривень, закладених у бюджеті на дорожнє будівництво, і суму, яку він розраховує отримати в якості "відкату".
Олександр Довгий пояснив, що Володимир Сущенко пов'язаний з прем'єр-міністром Володимиром Гройсманом: "Згідно з інформацією від джерела в "Укравтодорі", Сущенко виконує роль наглядача від Гройсмана за Новаком, керівником "Автодору".
[[{"fid":"175107","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги"},"type":"media","field_deltas":{"9":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги"},"10":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Почему в Украине плохие дороги"}},"attributes":{"alt":"Почему в Украине плохие дороги","title":"Почему в Украине плохие дороги","height":"533","width":"404","class":"media-element file-default","data-delta":"9"}}]]
У повідомленні йдеться, що Сущенко безпосередньо впливає на розподіл 35 млрд коштів, закладених до бюджету на реконструкцію доріг в 2017 році, і використовує цю можливість з метою особистого збагачення. "У разі звільнення Сущенка з "Укравтодору" Гройсман втратить неформальний контроль за розподілом грошей з дорожнього фонду", – пише блогер.
Після появи відео Сущенка звільнили. "Ця людина звільнена за сам факт розмов. Як тільки ми отримали інформацію про те, що у нього виникли такі бажання, відразу керівником "Укравтодору" було внесено представлення на ім'я прем'єр-міністра, і рішення було проголосоване в Кабміні. Ця людина більше не працює в "Укравтодорі", – констатував міністр Омелян.
Чи отримає ця справа продовження у вигляді розслідування компетентних органів, міністр не сказав. Тому в сухому залишку виходить, що ділити бюджетні гроші на ремонті доріг справа вигідна і абсолютно безпечна. Адже українці не пам'ятають жодного випадку, коли хоч би одного дорожнього чиновника посадили всерйоз і надовго.
Народ вимагає покарань
Втративши віру в показне бажання керівників країни впроваджувати реальні реформи, українці вирішили давити на державу і добитися появи кримінальної відповідальності для шляховиків.
[[{"fid":"175108","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги"},"type":"media","field_deltas":{"11":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги"},"12":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Электронная петиция дороги"}},"attributes":{"alt":"Электронная петиция дороги","title":"Электронная петиция дороги","height":"610","width":"1150","class":"media-element file-default","data-delta":"11"}}]]
На сайті президента з'явилася електронна петиція з вимогою "ввести кримінальну відповідальність за виробництво неякісного дорожнього покриття, а також за укладання дорожнього покриття з порушенням технологій". Петиція вже набрала майже дві тисячі голосів. Тому є всі передумови, що за решту – 70 днів зберуть необхідні 25 тис. голосів на підтримку.
Але чи буде документ прийнятий на законодавчому рівні, під великим знаком питання. Адже за останні чверть століття в країні ніхто так і не спромігся впровадити кримінальне покарання за погані дороги. А тим часом щорічно через ями ламаються тисячі автомобілів. Більше того, відбувається величезна кількість ДТП, у тому числі й із смертельним результатом.
Тільки минулого року на дорогах країни загинули 4 тисячі чоловік і 31 тисяча постраждали. І який відсоток смертей спричинили погані дороги, навіть ніхто не вивчає. Мабуть, розуміючи: статистика буде лякаючою.
Фактично ями на дорогах вбивають українців, а люди, що допустили таку ситуацію, не несуть жодної відповідальності.
[[{"fid":"175112","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Украинские дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Украинские дороги"},"type":"media","field_deltas":{"13":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Украинские дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Украинские дороги"},"14":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"Украинские дороги","field_file_image_title_text[und][0][value]":"Украинские дороги"}},"attributes":{"alt":"Украинские дороги","title":"Украинские дороги","height":"319","width":"568","class":"media-element file-default","data-delta":"13"}}]]
Втім, у лютому Генпрокурор Юрій Луценко вже загрожував шляховикам "криміналкою". Зокрема, під час оголошення річного звіту ГПУ Луценко підкреслив, що досить часто ДТП в Україні закінчуються смертю водіїв якраз через погане дорожнє покриття.
"Вимагаю активізувати притягнення до відповідальності горе-дорожників, з вини яких відбуваються смертельні ДТП. Нам потрібні не лише якісні дороги, але і відповідальність за ями, що призводять до смерті. Даю часу до 1 серпня", – заявив Луценко.
Але одночасно із загрозливим попередженням Генпрокурор фактично розписався у безпорадності свого відомства. За його інформацією, за останні 4 роки в Україні зареєстровані 86 фактів порушення стандартів стосовно безпеки дорожнього руху. А результат з покарання винних практично нульовий. Адже за цей період було лише вісім звинувачувальних актів, і тільки один направлено до суду.
Найплачевніший в цій ситуації той факт, що політики, силовики і чиновники тільки піаряться на дуже серйозній біді. Їх порожні погрози і гнівні розмови обмежуються лише залякуванням якимось міфічним покаранням. Хоча саджати криворуких і корумпованих ремонтників і будівельників доріг уже давно пора. Адже через погані дороги Україна щорічно втрачає близько 40 млрд грн.
А доки звичайним українцям доводиться безупинно писати петиції і вимагати наведення ладу. Чи зможе держава зламати систему й убезпечити водіїв, покаже час. Подивимося, що ж такого страшного приготує шляховикам Генпрокурор у серпні.
Автор Денис Сорок