Вік українських літаків не повинен перевищувати 20 років. Все, що старіше – на смітник. Таку гучну заяву після численних скандалів із затримками рейсів та аварійними посадками повз злітної смуги зробив міністр інфраструктури Володимир Омелян.

Очільник відомства запевнив: стан авіакомпаній "задовільний", а директори цих самих компаній підтвердили, що нібито все гаразд і відповідає європейським нормам. Та чи насправді це так? Звісно, у нас вимоги до технічного стану, ви здивуєтеся, але чи не найвищі у всьому світі. Проблема в тому, що дотримуються їх одиниці. Тому гарантувати вам безпечну відпустку без пригод мало хто зможе.

Аварійні посадки – норма?

Яскравий приклад тому: літак Boeing 737-800 авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ), який виконував рейс за маршрутом Київ - Тбілісі, благополучно здійснив посадку на швидкості, що перевищує стандартну, через некоректну роботу системи випуску закрилків і гальмування швидкості.

Тоді екіпаж діяв відповідно до інструкцій і вимог безпеки. На щастя, ніхто із пасажирів не постраждав, відправили інший борт, хоч із запізненням. За якийсь час у неприємну ситуацію потрапили клієнти авіаперевізників YanAir й Azur Air.

Рейси в Барселону, Анталію і Тбілісі затримали на кілька годин через технічні несправності літаків. Пасажирам довелося чекати на ремонт суден понад 12 годин, втративши при цьому день сплаченого відпочинку та купу нервів “полетить-не полетить”.

Аби не бути голослівними, поглянемо, в якому стані літаки відомих компаній, якими найчастіше користуються українці. І головне – оцінимо середній вік бортів.

Стан авіації в Україні: статистика компаній та середній вік літаків

МАУ

Всього в авіакомпанії МАУ (найбільша в Україні) - 45 літаків. Наймолодшими авіалайнерами вважаються Boeing 737-800 (UR-UIB, UR-UIC, UR-UID) 2018 року виготовлення, а найстарішими - Boeing 737-500 UR-GAW і Boeing 767-300 UR-GEA (обом по 27 років).

Роза Вітрів

Виконуючи чартерні рейси, "Роза Вітрів" літає на 15 літаках. Наймолодшому авіалайнеру Hawker 800XP/850XP UR-WRS 11 років, найстаршому Airbus A320 UR-WRM 22 роки.

УРГА

В розпорядженні української авіакомпанії "УРГА" (Air Urga) 14 літаків, як вітчизняного виробництва "Антонов", так і американського та шведського - Cessna і Boeing. Наймолодшому Cessna 172R UR-ELY 20 років, а найстарішому Ан-26-100 UR-ELR — 38 років.

Azur Air Ukraine

Чартерна компанія Azur Air Ukraine (раніше "Ютейр Україна") літає на трьох Boeing, середній вік яких 16 років. Boeing 767-300 UR-AZC і Boeing 737-800 UR-UTQ — випущені в 1991 та в 2003 роках відповідно, Boeing 737-900ER UR-AZB - у 2007 році і є наймолодшим літаком в парку авіакомпанії.

Atlasjet Ukraine

Авіакомпанія Atlasjet Ukraine (позиціонує себе також як Atlasglobal) має в своєму парку Airbus A320-214 UR-AJD 2000 року випуску та Airbus 320-232 UR-AJC — 2001-го.

Хорс

В українському реєстрі за компанією записано 8 літаків. Найстаріший - Boeing 737-300 UR-COK (1997 рік), а наймолодші - Airbus A321-211 UR-CPH і Airbus A321-211 UR-CPM (обидва 2006 року).

UM Air (Українсько-середземноморські авіалінії)

Середній вік літаків авіакомпанії UM Air – їх аж два – невдовзі перевалить за "тридцятку". Обидва авіалайнери MD-82 (UR-CHW і UR-CJZ) випущені в 1989 році.

Браво (Bravo)

За авіакомпанією "Браво" в реєстрі 5 літаків 1990-1999 років випуску із середнім віком 26,2 років. Найстарішому борту (Boeing 737-500 UR-CNE) 28 років, а наймолодшому (Boeing 737-300 UR-CQW) - 19.

Буковина

В українському реєстрі перебувають 6 літаків: один Boeing 737-500 UR-CQS (1998 рік) і п’ять McDonnell Douglas моделі MD-82 (1988-1999 років).

ДАП "Україна"

В розпорядженні всього 4 літаки: три "Антонови" і один Аеробус. Наймолодший – Ан-148-100В UR-UKR. Йому лише 7 років. Відповідно найстарший – 17-річний Ан-74ТК-300Д UR-AWB.

Мотор Січ

Парк авіакомпанії "Мотор Січ" - це 9 літаків Ан-12, Ан-24, Ан-140, Ан-74 і Як-40 (без гелікоптерів Мі-2). Найстаріший борт - Ан-12 UR-11819 1966 року випуску, наймолодший - Ан-140 UR-14005 2003 року випуску.

СкайАп (SkyUp)

Авіакомпанія "СкайАп" - це наймолодша поки що національна лоукост-компанія, яка вийшла на авіаринок цього року.  Флот складається: з двох 5-річних Boeing 737 Next Generation і одного Airbus A330. Незабаром авіапарк поповнять Boeing 737-700NG 2002 року випуску, а також декілька літаків українського виробництва "Антонов" для внутрішніх рейсів.

Літаки-старожили і ваша безпека

Привід для хвилювання – якщо літак вже розміняв третій десяток. По закінченню терміну експлуатації його повинні утилізувати. І тут знову виникає нова проблема: де подіти старі борти? Формувати численні авіаційні кладовища, чи пускати на переробку? Ні на те, ні на інше грошей у бюджеті України, як ви вже здогадалися, не передбачено.

Крім того, старі літаки, яким 30 і більше років, згодом стають дорогими в експлуатації та нерентабельними, оскільки необхідно частіше замінювати різні деталі та ремонтувати системи. Тому їх часто переобладнують у вантажні і далі використовують, або ж вони стають "донорами" деталей та частин для інших літаків.

Варто відзначити, що всі літаки перед рейсом повинні пройти жорстку перевірку: систем персоналом з обслуговування літаків, державними інспекторами з авіаційної безпеки, а вже перед самим польотом фінальне рішення приймає ще й пілот літака.

Тому на совісті контролюючих органів та безпосередньо екіпажу також лишається й особиста безпека кожного з пасажирів. А це означає, що поки українці на свій страх і ризик купують квитки у невідомість, не без загрози опинитися заблокованими в аеропорту, або покаліченими через несправність цього "металобрухту", який пообіцяв "списати в утиль" Омелян.

Дивіться: Як дозаправляють винищувачі у повітрі та переробляють старі літаки

Як повідомляв портал "Знай.ua", у мережу злили відео демонстраційного польоту українського транспортного літака Ан-178 на міжнародному авіакосмічному салоні Farnborough Airshow-2018, який проходить 16-22 липня в передмісті Лондона.