Сьогодні на вітчизняних заправках подешевшав бензин А-95 в середньому на 30 копійок. Літр зараз продають від 18,4 до 20,9 грн.

- Взагалі за весь тиждень вартість пального знизилася на 50 копійок. Але це не робить поваги нашим заправним мережам. Вони мали б знизити ціну значно раніше і на більше, - говорить "Знай" Олександр Сіренко, директор консалтингової компанії "ЮПЕКО". Він розповідає про ситуацію на ринку пального в Україні та про причину високих цін на нього.

Чому мережі почали знижувати ціни на бензин?

- До цього вже не раз їх закликав Антимонопольний комітет України. Справа в тому, що вартість нафти у серпні опустилася до мінімального рівня за останні 6 років – 46,62 долари за барель. У нас же бензин не подешевшав. Але коли нафта дорожчає, то через півтори тижні у нас стає дорожчим бензин. Власники мереж виправдовуються, що старі запаси швидко вичерпалися, й вони змушені закуповувати нове пальне за вищою ціною.

Чим представники крупних паливних мереж пояснюють свою позицію не знижувати ціни?

Популярні новини зараз
"Київстар" попередив українців про небезпеку: що треба знати Астролог назвав точну дату закінчення війни – надії на 2024 рік були марними Залишать голими та босими: комунальники пообіцяли "не райдужну перспективу" всім боржникам Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто
Показати ще

- Кажуть, що в перших трьох кварталах року мали величезні збитки й зараз їх потрібно чимось покривати. Ще говорять, що в них повно залишків дорогого пального, закупленого за високими цінами. Мовляв, ще не розпродали його. Також їм на руку те, що нафта знову почала дорожчати. Тепер її продають за 52,51 долар.

Читайте також Економіка України в 2016 році буде стояти на нулі - Віктор Пинзеник

Чому вони не знижують ціни на пальне?

- Все просто. Щоб більше заробляти. Зараз пальне на нафтобазах коштує 16,9-17 гривень. Крупні мережі продають за 21 гривню. 1 гривню із маржі вони сплачують акцизу. Решту три беруть собі. Виходить із баку машини середнього класу АЗС заробляє близько 120 гривень. Друга причина таких високих цін – це бездіяльність нашої влади. Відповідні органи зовсім не контролюють ситуації на ринку пального. І це стосується не лише цінової політики. За нашими дослідженням, лише 30 відсотків мереж сплачують акциз. Решта ухиляються від нього й мають більші прибутки.

Чи можна це вважати, що мережі зараз мають надприбутки? Якщо так, то що про це свідчить?

- Так, можна. Нормальна маржа – це 1,5-2 гривні на літрі. У них зараз – 3 гривні. А в тих, що ухиляються від оподаткування, – цілих 4 гривні. Підтверджує те, що вони мають більші прибутки ніж їм потрібні, те, що мало не кожна мережа зараз проводить акції. За ними пальне продають на 1-2 гривні дешевше. Вони б точно цього не робили собі у збиток.

Скільки має коштувати літр бензину А-95?

- Лоукостери зараз його продають по 18-19 і добре себе почувають. Думаю, така ціна влаштувала б й інших гравців ринку. Антимонопольний комітет також вважає ціну 18 гривень прийнятною.

Тобто мережі й надалі триматимуть завищені ціни, бо їм це вигідно?

- Можливо, і триматимуть, але не скажу, що справді вигідно. Адже ми підрахували, що кожне підняття ціни на 1 гривню зменшує притік покупців на 2 відсотки. Люди переходять із 95 на 92 бензин. Багато ставлять собі ГБО, скорочують маршрути й менше користуються автомобілем. Зараз багато мереж зорієнтовані на рітейл – продаж супутніх товарів – хот-доги, напої тощо. Однак, якщо в людей ледве вистачає коштів заправитися, то ніхто не буде купувати супутні товари.

Власники мереж цього не розуміють?

- Розуміють, але вони тяжіють до життя одним днем. Жадають сьогодні заробляти високі прибутки. А завтра вже діятимуть за ситуацією.

Чим загрожує для держави такий підхід до ведення бізнесу?

- Якщо раптом нафта знову повернеться до ціни у 100 доларів, то у нас все зупиниться. Бензин продаватимуть по 40 гривень щонайменше.

Для цього є передумови?

- На щастя, поки немає. Світові аналітики прогнозують ціни впродовж цього та наступного років на рівні 45-50 доларів за барель. Далі буде пониження до 20-25 доларів. Це нам на користь. Адже вартість пального закладена в структурі ціни кожного товару. Відповідно ціни не так ростимуть.

Читайте також Яресько просить інвесторів вдвічі збільшити допомогу для України

Як справи із вартістю пального у інших країнах?

- Значно кращі, ніж у нас. Скрізь воно рекордно подорожчало – майже у два рази. У США зараз бум на подорожі, люди їздять всією країною. У Західній Європі – теж. Звісно, в такій ситуації не можна звинувачувати лише наші мережі чи владу. Проблема в тому, що наша національна валюта дуже просіла за останні два роки.

Як розвиватимуть ціни на пальне далі в Україні?

- Думаю, мережі все ж таки найближчим часом скинуть ще 50 копійок. Це оптимістичний прогноз. За песимістичного – триматимуть теперішні ціни й надалі.