Стало відомо, що заступник міністра інфраструктури Наталія Форсюк пролобіювала Кабміні схему, згідно з якою підрядники дорожнього будівництва повинні будуть заплатити протягом року приблизно 6 мільярдів гривень "незалежним" інженерам-консультантам. Фактично це будуть гроші платників податків, так як підрядники закладуть ці суми у вартість будівництва. Про це повідомляє "Капітал".
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
Підписатися
Так, нова схема з'явилася в постанові Кабміну "Про реалізацію експериментального проєкту по проведенню капітального ремонту автомобільних доріг загального користування". Підрядник повинен, по-перше, застрахувати роботи, а по-друге, залучити до перевірки якості "незалежного" інженера-консультанта.
"Саме цей консультант і обійдеться замовнику в 5% від вартості будівництва — це розрахунки однієї з профільних асоціацій. Всього в 2020 році на дороги виділили близько 112 млрд. грн., консультанти можуть отримати з них 6 млрд. грн. Якщо за найближчі 5 років на дороги буде витрачено, як і планувалося, 500 млрд. грн., оцінка ринку консультантів виростає до космічних 27,5 млрд. грн.", — йдеться в статті.
Також, згідно з цією схемою, інженери-консультанти не будуть відповідати за свої дії.
"Новою процедурою пропонується залучати інженерів-консультантів, які хоча і будуть постійно знаходитися на майданчику і стежити за кожним кроком виконавця — не будуть нести ніякої відповідальності за свої висновки/дії на майданчику", — додали в матеріалі.
Однак, згідно з постановою, інженери-консультанти отримають право представляти підрядника в державних органах, органах контролю, контролювати якість робіт і брати участь у контролі введення в експлуатацію.
Представник Міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC Яна Щигурова заявляла про монополізацію цієї сфери місцевими консультантами з сумнівною репутацією. Вона стверджує, що один сертифікат інженера-консультанта у монопольної організації коштує приблизно 200 тисяч гривень.
"Коло осіб дуже обмежений. Коли існує монополія, вона має велику корупційну складову і, звичайно, ні про яку конкуренцію якість/ціна навіть мови не йде", — зазначила Щигурова.
За даними джерел ЗМІ, схему для цілком певних інженерів-консультантів пролобіювала заступник міністра Наталія Форсюк. До призначення в уряд вона була керівником проекту CoST. Однією з ключових завдань проектів CoST є надання послуг інженерів-консультантів при будівництві державних доріг.
"За даними джерела, Форсюк вже "застовпила" за собою і близькими до неї громадськими організаціями право не тільки монопольно сертифікувати інженерів для дорожнього будівництва, але і проводити попередній відбір для участі в такий сертифікації", — сказано в статті.
Співробітники ЗМІ вважають, що Національному антикорупційному бюро слід звернути увагу на діяльність Форсюк.
"Очевидно, що така діяльність заступника міністра повинна стати предметом уваги Національного антикорупційного бюро. Крім того, на рівні Кабміну має бути прийняте рішення як мінімум про відсторонення Форсюк від виконання своїх обов'язків на період розслідування. Якщо ж створення такої схеми буде проігноровано, то постане пряме питання про залучення до неї і міністра Владислава Криклія, і прем'єр-міністра Олексія Гончарука", — зазначили журналісти.
Як повідомляв портал "Знай.ua", Кабмін подав у Раду проект закону про засади адміністративно-територіального устрою України.
Також "Знай.ua" писав, що водії зробили красномовний дорожній знак для чиновників.