Отримання усіх довідок, реєстрація бізнесу та шлюбів, виконання судових рішень перейде в Інтернет протягом року. Заступник міністра юстиції України Гія Гецадзе розповів "Знай", як реформи відомства змінять життя пересічного українця.

- Ви працюєте заступником міністра понад півроку. Можете назвати кілька конкретних досягнень за цей термін?

- Найголовніше – це прийняття закону про відмову Мінюсту від реєстрації. Ми будемо лише держателями та адміністраторами реєстру, самою реєстрацією займатимуться нотаріуси та місцеві органи влади.

Після вступу закону в дію, людина прийде отримати документ чи зареєструвати бізнес до нашого відділення в регіоні, побачить чергу і піде до найближчого нотаріусу, де все це зробить без черг. Оскільки в нас велика країна – неможливо побудувати один Дім юстиції, як ми зробили це в Грузії. Будувати сотні сервісних центрів немає ні часу, ні грошей. Це унікальна українська модель, якої немає в жодній країні світу.

Усі сім тисяч українських нотаріусів стануть філіями Міністерства юстиції для громадян. Між ними буде конкуренція, яка автоматично забезпечить якісний сервіс.

Популярні новини зараз
Українцям вказали на два обов'язкові платежі, які не можна ігнорувати Хто заслужив на пенсію майже 10 000 грн: нова формула ПФУ наповнить вашу кишеню грошима Українцям 60+ нададуть грошову допомогу, можна запросити рідних: як подати заявку Кейт Міддлтон пожертвувала своє волосся, а потім дізналася про онкологію
Показати ще

Читайте також: Підприємства зможуть реєструвати податкові накладні в Інтернеті

Якщо мер міста захоче підвищити собі рейтинг – він відкриє сервісний центр і направлятиме гроші від оформлення документів на місцеві потреби. Якщо буде пасивним – це компенсують приватні нотаріуси. Вони зі свого боку будуть цінувати ліцензію Мінюсту та 60% грошей від оформлення документів, які ми їм залишаємо.

Верховна рада 305 голосами вже прийняла цей закон в першому читанні, у вересні має відбутися друге читання. Якщо все вдасться, в жовтні ми вже почнемо відбудовувати нову систему.

- Ви вже запустили видачу поки що кількох довідок в режимі онлайн. Це навряд чи цікаво людям в регіонах, які навіть не мають доступу в Інтернет. Чим це може бути корисно для них?

- Ви не до оцінюєте масштаб корупції під час видачі довідок! За рік ми видавали 1,5 мільйона довідок, за самими приблизними підрахунками – це було 500-700 мільйонів корупційних гривень на рік! Ми взагалі не уявляємо, про які суми йшлося при реєстрації та ліквідації бізнесу.

Як, наприклад, працює система зараз? Скажімо, після народження дитини батьки ідуть до місцевого відділення Мінюсту, відстоюють черги, дають хабара, щоб зробити це швидше. В чому проблема поставити комп'ютер в пологовий будинок, щоб дані про народження дитини вносила медсестра, а батьки просто роздруковували довідку про народження через інтернет, а свідоцтво отримували по пошті? Аналогічно громадяни мають реєструвати в інтернеті шлюби, автівки, будинки і землі.

Якщо люди зрозуміють, як працює нова система – вони швидко навчаться цим користатися в самих глухих куточках України. Це не диво, а цілком реальна річ, яка почне працювати вже наступного року. Як тільки вступлять в дію необхідні закони – ми можемо запустити це протягом двох-трьох місяців.

Читайте за темою: Сльози чиновників: яких довідок позбудуться в Україні

- Для розвитку держави недостатньо змінювати лише внутрішні правила роботи системи, необхідно працювати на розвиток економіки. Я розумію, що першу скрипку в цьому процесі грає Міністерство економіки, але як ви берете участь в цьому?

- Просування в рейтингу Doing business – головний пріоритет уряду. Ми розробляємо низку законопроектів, які дозволять відчутно покращити наші позиції. Це і законодавство про банкрутство, і скасування сотень і сотень дозволів.

Наразі для будівництва будь-чого необхідно 22 підписи. Це не найгірша ситуація, оскільки, скажімо, в Молдові необхідно 26 підписів. Ми мусимо зменшити кількість підписів до одного. Рішення про дозвіл на будівництво має надавати місцева рада після розгляду проекту комісією, в якої є і пожежник, і архітектор, і еколог, і всі необхідні фахівці. Якщо вони знатимуть, що кожен такий будинок приноситиме гроші в конкретний місцевий бюджет – вони будуть зацікавлені в швидкому та позитивному вирішенні питання. Не повинен бізнесмен ходити в 22 агентства, які просто перерозподіляють хабарі і більше нічого не роблять.

Я був губернатором Імереті в Грузії, де розташоване Кутаїсі. Коли я прийшов на посаду – жоден інвестор не хотів вкладати гроші. Я сам просто ходив по банках, міжнародних компаніях, бізнесменах та просив вкласти гроші в місто. В решті решт, один місцевий бізнесмен погодився збудувати готель.

Зустрічаю його через 3-4 місяці і питаю, як просувається ініціатива. Він каже, що три місяці тому він подав документи на дозвіл будівництва в екологічну службу і відповіді досі нема. В той же день я їх просто закрив. Не поміняв керівництво, не оновив кадри, а просто закрив. Ніхто до кінця мого терміну губернаторства не отруївся, епідемій не було, стихійного лиха теж не сталося.

- Вам не здається, що у вищого політичного керівництва України бракує політичної волі, щоб робити аналогічні кроки тут?

- Звісно, що бракує. Є політики, які думають, що контрольні та дозвільні органи необхідні. Я розумію людей з соціалістичними підходами. Але зараз ми не маємо грошей на такі процедури! От коли ми станемо країною з рівнем достатку як в Німеччини – можна подумати про повернення подібних процедур!

Існування ГАСК - інспекції з архітектурно-будівельного контролю - для мене взагалі незрозуміло, немає сенсу обговорювати його роботу чи реформування. Подібні комісію мають існувати в мерії кожного міста, куди звертатиметься бізнесмен за дозволом на будівництво. Все! Людям в конкретному місті видніше і зрозуміліше, що їм треба у місті. Одна комісія, один голова, один підпис і все!

Мер Тбілісі Гігі Угулава свого часу запровадив цікаву процедуру, щоб побороти аналогічну структуру в Грузії. Він провів конкурс серед архітекторів на проекти модельної забудови, відібрали кілька десятків проектів і опублікували їх на сайті мерії. Якщо ви обирали один з цих проектів – вам автоматично надавали усі дозволи прямо на сайті!

- Як ви оцінюєте реформування та заміну існуючої структури міністерства?

- Ми вже зменшили кількість працівників міністерства на 20%. В Центральному апараті залишилось 850 людей, третину вже скоротили. З жовтня ми розпочинаємо другу хвилю скорочень. Як увійде в силу закон про реєстрації – цілий департамент буде просто закритий. Ці люди зможуть або іти на конкурси і проходити в нові структури на загальних умовах, або шукати іншу роботу.

Як на мене, так ще половину працівників Міністерства можна легко скоротити. Але тут важливо, щоб нам залишили той бюджет, який є наразі, щоб ми могли значно підвищити зарплату тим робітникам, яких набираємо зараз. Не можна тримати якісних фахівців на зарплаті в 3-4 тисячі гривень. Держава має збільшувати зарплати держслужбовцям кожен рік мінімум на 50%, щоб працювати якісно по-новому.

Ми замінили керівництво 60% представництв Мінюсту в усіх областях через відкриті конкурси. Наприклад, у Львові призначили молодого юриста Ярослава Жукровського, який до того працював асистентом судді Конституційного суду. Після призначення він сказав нам, що ще рік тому ніколи б не подумав, що піде працювати в Мінюст. У Волинській області керівником місцевої філії міністерства стала адвокат Іванна Смачило. Наразі ці люди, які пройшли конкурс і здали непрості іспити – найактивніші реформатори! Ті, хто працювали в міністерстві раніше, теж пройшли іспити, тести, співбесіди і нікому своїм призначенням не зобов'язані.

Іспити та тести допомагали розробляли фахівці з Ernst&Young Capital, які зацікавлені в тому, щоб саме Мінюст працював прозоро і фахово.

Читайте також: Після скасування трудових книжок стаж зараховуватимуть за страховку

- Як вам вдалося провести звільнення стількох чиновників без зміни трудового законодавства? Відомо ж, що звільнити українського чиновника – майже неможливо.

- Так, чиновники люблять розказати, що трудове законодавство захищає працівників і його не можна чіпляти. Але справді – це якраз навпаки. Якщо чиновник знає, що його хочуть звільнити – він купує довідку про хворобу і відпочиває чотири місяців. Ми маємо вилікувати цей "політичний нежить" в Україні, поки не пізно.

Подивиться до чого призвела така система в Греції. Там більше ніж 50% населення працює на державу. Якщо ти один раз потрапив в систему – тебе фактично не можна звільнити. Що ми бачимо в результаті? Розвал країни. Коли бюджетні кошти витрачаєш лише на соціальні виплати і не розвиваєш економіку та інфраструктуру – результат буде завжди такий.

Наразі ми вже розробили концепцію зміни трудового законодавства, особливо в частині захисту прав чиновників. Цей закон лежить в мене готовий вже місяць. Я не хочу вносити його в Раду, допоки не буде консенсусу провідних політичних сил. Тому поки зустрічаюся з депутатами і переконую в його необхідності.

- Якщо ви робите стільки роботи – чому про це знає там мало людей? Без підтримки вам навряд чи вдасться протягнути настільки болючі для чиновників зміни.

- За допомогою Fear Justice Project від USAID ми розпочинаємо рекламну кампанію наших електронних сервісів. Крім цього, ми проведемо сотні тренінгів з навчання чиновників нашого міністерства, щоб створити новий політичний клас. Запевняю, що банери, відеоролики та програми, які будуть просувати ці сервіси, буде важко не помітити.

- Коли зміни, які запроваджує реформаторський десант в Мінюсті стануть незворотними?

- Запуск конкуренції, демонополізації та децентралізації зробить ці зміни незворотними одразу. На таке радикальне оновлення ми не наважувалися навіть у Грузії. Якщо казати про конкретні терміни – закон може увійти в силу в жовтні, до лютого ми будемо підготовляти нормативну базу, відбудовувати систему, набирати людей через конкурси. В березні системи вже почне працювати.

Наступним етапом буде зміна системи пробації, тобто, відбування покарання. Ми зменшимо кількість засуджених на 20-30%, які відбувають покарання в місцях позбавлення волі. Треба запустити низку проектів ресоціалізації та реабілітації, які не пов'язані з колоніями та в'язницями.

Через рік наші зміни стануть незворотними. Єдина умова – паралельне реформування прокуратури і судів. Якщо цього не станеться – наші зміни стануть "острівцями успіху", яким буде загрожувати поступове поглинення старою системою.