Експерти Європейської асоціації вугілля EURACOAL підтвердили, що застосування формули розрахунку ціни на вугілля за принципом імпортного паритету ("Роттердам+") є виправданим і обґрунтованим для українського ринку вугілля.

Про це в колонці для видання OBOZREVATEL повідомила адвокатка сторони захисту Наталія Дрігваль, оприлюднивши копії відповідних висновків експертів EURACOAL.

"Формула "Роттердам+" є законною і обґрунтованою для ринку вугілля в Україні у 2016-2019 рр. З таких підстав: імпортний паритет є єдино правильним індикатором для ринку вугілля в Україні; використання у формулі витрат на фрахт і перевалку з портів АRА є обґрунтованим, незважаючи на те, що вугілля фактично звідти не їде", – повідомила адвокатка.

Експерти EURACOAL визнали, що для українського ринку, який на момент ухвалення формули відчував дефіцит, ціноутворення мало ґрунтуватися на принципі імпортного паритету.

"В Україні спостерігається дефіцит вугілля. Під час такого дефіциту внутрішнього товару варто застосовувати паритетний підхід до ціноутворення для забезпечення рівних умов гри для вітчизняних виробників", – йдеться у висновках експертів Європейської асоціації вугілля.

Популярні новини зараз
Хто з українців залишиться без пільг у 2024 році Заплатите від 17 000 до 51 000 грн: українців попередили про штрафи з 1 квітня Готуйте гаманці: українцям за лічені дні підвищать тарифи на комуналку, що подорожчає Готуйте документи: "Укрпошта" розпочинає виплати до 3 тисяч гривень
Показати ще

Також експерти EURACOAL підтвердили правильність вибору індексу API2 і виконаного НКРЕКП розрахунку вартості фрахту, тобто визначення логістичних витрат на доставку вугілля в Україну.

Експерти зазначили, що індекс API2 включає витрати на доставку вугілля з країн видобутку (ПАР, США, Колумбія) в регіон Амстердам-Роттердам-Антверпен в Північно-Західній Європі. При цьому ці витрати істотно нижчі, ніж якби вугілля прямувало з цих країн-видобутку в порт "Південний" (Україна).

"Експерти, опитані EURACOAL, погоджуються з думкою, що витрати на доставку в Україну є вищими залежно від походження вантажу та розміру судна. Різниця у витратах на доставку вугілля, яке постачається в Україну, а не порти регіону АRA, коливається від $6,5 до $14,5/т відповідно до методології НКРЕКП. Таким чином апроксимація різниці у витратах на доставку, виконана НКРЕКП відображає фактичне значення", – йдеться у висновку європейської асоціації.

Нагадаємо, формула "Роттердам+" діяла для розрахунку вартості вугілля при встановленні прогнозної оптової ціни електроенергії виключно для промислових споживачів у період 2016-2019 років. Вона передбачала включення вартості доставки вугілля від хабів Амстердам-Роттердам-Антверпен. Формула було скасовано з 1 липня 2019 року з введенням ринку електроенергії. Після цього ціна вугілля та електроенергії для промисловців зросла.

10 липня за сприяння Офісу президента України і за посередництва Міністерства енергетики державна компанія "Центренерго" уклала контракт на купівлю українського вугілля за ціною імпортного паритету, розрахованою за формулою "Роттердам+".

За принципом імпортного паритету з 2017 року в Україні формується ціна на природний газ для населення. Ціни визначаються на підставі вартості газу в європейських хабах плюс витрати на його доставку в Україну. Уряд Олексія Гончарука ввів, а уряд Дениса Шмигаля затвердив цей підхід у меморандумі з МВФ. Він передбачав включення вартості доставки газу з Нідерландів – біржа TTF. З 1 серпня ціни на газ для населення стали нерегульованими, однак принцип імпортного паритету при ціноутворенні продовжив свою дію.