- Володимире Володимировичу, в кінці літа Ви прокотилися у плацкарті. Як часто робите подібні рейди?

- Я вважаю, що чиновники мають частіше їздити потягами, електричками, міським транспортом. По-перше, це опускає з небес на землю і показує реальність такою, яка вона є насправді. По-друге, це має бути хорошим стимулом для того, щоб робити реформи швидше та ефективніше. Хоча, що стосується "Укрзалізниці", то прогресу я не бачу, на жаль. По-третє, дорога зрівнює всіх. Всі ми, незалежно від посад, їздимо одними і тими ж самими автошляхами, плацкартами, літаємо економ-класами. І саме в дорозі часом відбуваються чесні й щирі розмови. Хтось підтримує, хтось з людей критикує, але такий діалог завжди напрочуд корисний.

- Який з видів транспорту зараз знаходиться в кращому стані: залізничний, водний, авіа? Чи є пріоритетний напрямок, який розвиваєте?

- Ми мусимо розвивати все - немає можливості розвивати якийсь один окремий вид транспорту, оскільки транспортна система країни складна, кожна галузь пов’язана або залежить від інших. Наприклад, від ефективності роботи "Укрзалізниці" залежить, чи будуть вчасно доставлені матеріали для ремонту автошляхів. Або якщо ми переносимо вантаж на річку, то розуміємо: одна баржа заміняє 200 фур, економить кошти на доставці вантажу та убезпечує автошляхи від передчасних руйнувань. Транспортна система – як живий організм, в якому все взаємопов’язано.

Популярні новини зараз
Пенсіонерам дадуть знижку на продукти 20%: що потрібно взяти в магазин Нова війна, тепер космічна: астрономи розповіли, як НЛО прилетять боротися за воду Перерахунок пенсій з 1 травня: чого чекати стареньким Які електроприлади "тягнуть" найбільше - зараз це дуже важливо знати
Показати ще

2017-й, без перебільшення, можна назвати роком відновлення автошляхів. Уряд спрямував на дороги рекордне за останнє десятиріччя фінансування, активно долучаються області, які власним коштом відновлюють автошляхи, ефективним виявився митний експеримент. Десь краще, десь гірше, але ремонтні роботи тривають по всій Україні.

- Скоро з'явиться Дорожній фонд…

- Так, з 1 січня запрацює Дорожній фонд, а також відбудеться децентралізація "Укравтодору" – 120 тис. км доріг буде передано на обласний рівень разом із відповідним фінансуванням. Це є справжньою реформою, оскільки вперше ми матимемо захищену статтю фінансування на дороги, і кошти від акцизів будуть спрямовуватись туди, куди й мають - на ремонт доріг. 5% коштів Дорожнього фонду йтимуть на безпеку автошляхів – це теж революційний для України крок. Наземні і підземні пішохідні переходи, освітлення, відбійники, механічні засоби для зменшення швидкості – ці та інші заходи мають знизити смертність і травматизм на автошляхах.

- Скільки потрібно часу на реформування "Укрзалізниці"? Назвіть 5 найважливіших причин, чому ця реформа досі не відбулася.

- Я можу назвати одну причину: відсутність бажання робити зміни.

Для мене ситуація стала зрозумілою після першого ж місяця роботи В. Балчуна. Коли моє невдоволення роботою "Укрзалізниці" перейшло в публічну площину, і я почав відкрито заявляти про зловживання, відсутність реформ, корупцію, "Укрзалізницю" було виведено з підпорядкування Міністерства інфраструктури.

Балчун втік, навіть не надавши звіту за рік перебування на посаді. Позитивних змін із новим тимчасовим керівництвом я теж поки не бачу.

Якісні зміни можуть дати якісні люди. Буде на те воля – будуть і люди, і реформа буде.

- Як багато ще залишилося старих радянських вагонів в УЗ? Взагалі наскільки необхідно оновити рухомий пасажирський склад?

- Близько 80% рухомого складу "Укрзалізниці" потребує заміни. Середній вік локомотивів і понад 50% пасажирських вагонів перевищує 40 років. Тому питання оновлення рухомого складу вкрай нагальне.

- Щорічна корупція в УЗ становить 15 млрд гривень. Які засоби можуть її викорінити? Що робиться для цього?

- Крок перший, який є простим на перший погляд, – не красти. Якщо припинити всі зловживання і розкрадання на "Укрзалізниці", це навіть без суттєвих реформ буде інша компанія. 15 млрд – це значні кошти для "Укрзалізниці", які, приміром, можуть бути спрямовані на будівництво нових ліній або оновлення рухомого складу. Наразі цього немає, бо гроші безкарно розкрадаються.

Крок другий – введення електронних сервісів. Он-лайн розподіл вагонів, запровадження електронного квитка в приміських електричках та інші кроки за умови незначних капіталовкладень дозволять суттєво зменшити зловживання.

Окрема увага – на систему ProZorro. Вона вже довела свою ефективність на різних державних підприємствах, дозволила заощадити майже 20 млрд бюджетних коштів минулого року, і в цей час "Укрзалізниця" планує частково відмовитися від системи ProZorro.

- Після реформи УЗ яка буде наступна пріоритетна задача?

- Пріоритетне завдання – "запуск річки". Сподіваюсь, у жовтні-листопаді відбудеться інфраструктурний день у парламенті, і ми зможемо ухвалити цей вкрай важливий законопроект.

Крім того, я дуже вболіваю за електричний транспорт в Україні.

Міністерством розроблено програму із стимулювання розвитку ринку електрокарів в Україні. Ми поставили собі дуже амбітну мету – до 2020 року мати частку електрокарів у загальному продажі авто на рівні не менше 15%. Цілями законопроекту, який було розроблено в Міністерстві, є перетворення України на хаб із виробництва високотехнологічної продукції, якою, безперечно, є електричний транспорт та елементи його інфраструктури. По-друге, це надання українцям можливості придбати екологічний транспорт, новий або трохи бувший у використанні, замість того, щоб сідати за кермо старих машин, які експортовані з Європи через невідповідність екологічним нормам. По-третє, це надати бізнесу інструменти для росту, адже бізнес не відмовиться від можливості економити як на пальному, так і на обслуговуванні електричного транспорту.

Україна має рухатися в європейському і загальносвітовому тренді. Розвиток електрокарів, цифрової інфраструктури, хмарних технологій – те, що може вивести Україну в лігу найрозвиненіших країн не тільки Європи, а й світу.

- Володимире Володимировичу, кому потрібен був фейк із нібито купленим Вашою дружиною авто? У Вас є вороги?

- Якщо у тебе немає ворогів, значить, ти ніколи ні за що не боровся. Я борюся, тому спротив – це нормально. Те, що часом він набуває брудних форм - то хто на що вчився, як то кажуть.

Я зі свого шляху не зверну.

- І останнє питання: наступна Ваша мета після крісла міністра інфраструктури?

- Крісло для мене не є ціллю. Будь-яке. Я взагалі не фахівець із меблів.

Я дійсно хочу бути частиною змін, які дадуть країні нову якість. Я хочу ці зміни зробити. І вірю, що мені вдасться.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, що чиновник "Укрзалізниці" попався на мільйонному хабарі.