Реформування прокуратури не тільки зайшло в глухий кут, але й стало конфліктом між Порошенком та міжнародними партнерами. Чому провалилася спроба оновлення прокуратури? Як врятувати ситуацію та кого президент спробує проштовхнути на ключову посаду в боротьбі з корупцією?

"Знай" поговорив про перебіг реформування прокуратури із виконавчим директором Центру з протидії корупції Дар'єю Каленюк.

- Пані Дар'я, чи можна вважати, що чергова спроба реформування прокуратури померла в зародку?

- Офіційно ми про це дізнаємося в грудні, але враховуючи, що на конкурс подалися близько 70% чинних прокурорів і тільки 30% - зовнішніх кандидатів – думаю, що так. Також нам надходить інформація про аномально високий рівень результатів тестування на знання законодавства у деяких регіонах. Нещодавно у ЗМІ була інформація, що в Одесі перше місце за результатами тестування посів діючий прокурор, проти якого в пресі є десятки розслідувань та повідомлень про злочини.

Діючи прокурори не просто прийшли на конкурс, але й якимось дивом посіли місця в перших п'ятірках, з яких призначатимуть керівників й заступників місцевих прокуратур. Що за збіг?

Популярні новини зараз

Людмила Балан у "весільній" сукні заспівала пісню сина: тепер зрозуміло, чому Дан закохався у Тіну Кароль

ДТП в Чернігівській області з 13 загиблими: глава МВС назвав причину

В Україні знизять ціну на газ з 45 до 8 гривень, однак пощастить не всім: названо категорії

Зрада, маленька донька і дорослі розваги: що відомо про обранця Злати Огнєвіч на "Холостячці" Андрія Задворного

Показати ще

Чому так сталося? Вочевидь, могло бути втручання у технічні забезпечення цих тестів, що дало змогу "обраним" кандидатам прийти на тестування заздалегідь підготовленими. По-друге, була інформація, що на центральному рівні окремим кандидатам з числа діючих прокурорів додатково нараховувалися бали, якщо вони "не дотягнули" до прохідній п'ятірки. Нажаль, це неможливо перевірити.

- Як таке могло статися? Питання щодо знання законодавства були опубліковані заздалегідь й їх було можна просто вивчити. Але як поза конкурсом дораховують бали? Хто контролює конкурсну комісію?

- Так, питання стосовно законодавства можна вивчити заздалегідь, якщо маєш гарні розумові здібності. Але не в усіх діючих високопосадових прокурорів ці здібності є! Тому і вдавалися до фальсифікацій. Повторюся, перевірити цю інформацію неможливо, але учасники конкурсу та активісти, які спостерігають за процесом, вже неодноразово повідомляли, що результати тестування змінюються з часом.

Вже й сам Сакварелідзе озвучив, що діючи міські прокурори тиснуть на своїх підлеглих, які опинилися вище за них за результатами тестування, з тим, щоб вони знімалися з конкурсу. Й такі факти не поодинокі.

Нажаль, недостатність контролю за конкурсними комісіями та централізованими системами оцінки результатів – перетворили реформу на пшик. Або Давіду спочатку неправильно пояснили модель реформування, або просто "кинули". Хоча він і досі цього не визнав.

Але найбільшою помилкою я вважаю початкові умови конкурсу – до нього допустили виключно людей з системи. Навіть ті, хто мав необхідний прокурорський стаж, але пішов через небажання бути замішаним у корупційні схеми всередині прокуратури , не мали стимулу подаватися до конкурсу, дивлячись на поведінку генпрокурора Шокіна та його заступника Юрія Севрука. Із самого початку пішов сигнал: "Подаються свої, нові – навіть не рипайтесь".

Читайте за темою: США розпочали публічну війну за реформу прокуратури в Україні

- Відправлення Сакварелідзе до Одеси – це почесне вигнання чи він справді продовжує виконувати обов'язки заступника генпрокурора? Хто ініціював його усунення з головного офісу?

- Офіційно він залишається заступником генпрокурора, але виглядає так, що йому в такий спосіб дали змогу вийти зі складної ситуації проваленої реформи. З іншого боку його фізично "відсторонили" від внутрішніх розслідувань – надто завзято він та Касько взялися за очищення лав прокуратури. Два найважливіших напрямки роботи Сакварелідзе – загальне реформування та створення Генеральної інспекції, яка мала займатися боротьбою з корупцією в середині прокуратурі – передали його колегам із дуже сумнівною репутацією. Тепер маємо ситуацію, коли про "успішну реформу" розповідає пан Севрук, який публічно виступав проти цієї самої реформи.

Думаю, що за переїздом Сакварелідзе до Одеси стоїть Петро Порошенко. Вочевидь, що це сталося в тому числі через арешт "діамантових прокурорів" без санкції Шокіна та Порошенка.

- Якщо оновлення кадрів прокуратури в рамках реформи можна вважати проваленим, наскільки допоможе обрання антикорупційного прокурора? Наскільки незалежним він буде в своєї роботі?

- Президент хоче мати підконтрольного голову Антикорупційного бюро й антикорупційного прокурора. Перше йому не вдалося, під величезним тиском громадськості, він погодився на відкритий конкурс й вперше в історії України антикорупційне відомство очолила нова людина.

Після цього чиновники з Адміністрації президента сфокусувалися на приборканні майбутнього Антикорупційного прокурора. Спочатку через депутатів БПП внесли зміни до закону про прокуратуру та узалежнили ще непризначеного керівника спецпрокуратури від президента. Тепер на цю посаду вони намагатимуться провести "своїх", для чого Шокін увів у конкурсну комісію чотирьох своїх повністю контрольованих заступників.

Ми намагаємося відстояти необхідність зміни цієї "четвірки Шокіна", адже про це двічі заявляло представництво Євросоюзу в Україні та високі чиновники США. До речі, вчора вже навіть МЗС зазначило, що чинний склад конкурсної комісії з обрання спец прокурора – перепона для отримання безвізового режиму для Украіни.

Окрім того, профанація конкурсного відбору антикорупційного прокурора ставить під загрозу отримання наступного траншу кредиту МВФ у 3,2 мільярда доларів. Ось це й є мінімальна ціна для України незалежного антикорупційного прокурора – 3,2 мільярда доларів та безвізовий режим.

Читайте також: Антикорупційним прокурором хочуть стати 300 людей

- Якщо президентові все ж такі вдасться проштовхнути на посаду "ручного" антикорупційного прокурора – чи був сенс у створенні Національного антикорупційного бюро?

- По-перше, з таким призначенням не погодиться ані громадське суспільство, ані міжнародна спільнота. Це питання не лише іміджу Порошенка, а й взагалі економічної життєздатності України. Призначать – будемо вимагати звільнення з першого дня.

Але поза залежністю від постаті прокурора – Антикорупційне бюро працюватиме на якісно нових засадах. Якщо ще й буде незалежний антикорупційний прокурор – за кілька місяців-рік може буті вибух з розкриття корупційних справ. Якщо ні – все одне вони будуть показувати непоганий результат, оскільки я, як член конкурсної комісії, особисто бачила більшість з 60 детективів, яких туди обрали. Прокурор матиме можливість "загортати" деякі справи але й те, що буде робитися – здивує країну.

Звісно, аби набратися досвіду, детективам потрібно кілька місяців. 60% з них мають різноплановий досвід роботи в правоохоронних органах: хтось був податковим інспектором, хтось слідчим, хтось працював у прокуратурі, хтось займався розслідуванням економічних злочинів. Отже, їм потрібен час, щоб скоординувати свою роботу на розкриття саме складних корупційних злочинів, скоєних високопосадовцями.

Якщо в НАБУ прийде підконтрольний та заангажований спецпрокурор, єдиний вихід для керівника Бюро Артема Ситника – максимальна публічність та прозорість. Він має одразу повідомляти про тиск на слідчих з боку прокурорів та попереджати будь-які наміри "злити" справу на етапі досудового розслідування. Знаючи ставлення керівника НАБУ до таких дій – сумніваюся, що він готовий іти на публічний конфлікт з владою. Він сам з прокуратури й працювати в піар-полі не звик й не вміє. Але є шанс, що навчиться.

- Якщо Порошенко все ж встане "в позу" й відмовиться призначати незалежного антикорупційного прокурора, як це відреагують США та Євросоюз?

- Найактуальніше я вже згадала – це втрата траншу з МВФ в понад три мільярди доларів ще до кінця цього року. Друга дуже болюча втрата – це зрив візової лібералізації й різноманітної підтримки ЄС та США.

В країні, яка хоче вступити у Європейський Союз та їздити туди без віз, не може бути президента, який в ручному режимі контролює правоохоронні органи. В ЄС такого просто не розуміють!

Порошенко пиляє гілку, на якій сидить. Це вже дуже добре розуміють наші західні партнери, заяви яких стосовно Шокіна дедалі більше стають відвертими й критичними.

Дипломатичний досвід й інстинкт самозбереження має підказати Порошенку, що не можна перетворюватися на Януковича. Ну пішов же він на поступки стосовно Національного антикорупційного бюро, хоч й вперто цього не бажав. Пам'ятаєте, як він пафосно обіцяв "приємну несподіванку" із призначенням керівника НАБУ ще до початку конкурсу? Він не хотів цього конкурсу, але він відбувся поза його волею!

Наполегливі "дипломатичні поради" МВФ, ЄС, США та тиск громадськості – сподіваюся, призведуть до компромісу. Це в офіційній площині міжнародні партнери такі "делікатні", повірте, на рівні особистого спілкування з Президентом про це вже не кажуть, а кричать.

Читайте за темою: "У прокуратурі шалений опір реформам, доводиться витягувати брудну білизну"