Майже сенсаційну новину поширила кілька днів тому "Ліга антитрасту". За їхніми даними, Антимонопольний комітет України (АМКУ) може дискваліфікувати від участі в тендерах на три роки монополіста "колісного взування" нашої залізниці — компанію Віктора Пінчука "Інтерпайп" і її так звані "Причепи" -- "Ретек", "Інтеравтопром" і "траспортні інвестиції" через підозру в багаторічній змові.

За підрахунками фахівців, "Укрзалізниці " в кращі часи потрібно до 200 тисяч вагонних коліс на рік. Рівно стільки може виробити і компанія "Інтерпайп" з Дніпра, яка належить олігарху Віктору Пінчуку. У чому ж суть схеми?

Компанія "Інтерпайп "і її штатні "конкуренти " в різних комбінаціях брали участь практично у всіх процедурах закупівлі залізничних коліс через Prozorro. При цьому, "ескорт-фірми" трохи завищували свою ціну, щоб переможцем виявлявся" Інтерпайп". У 11 з 12 тендерів ціна в ході торгів знизилася на символічні 0,5%. Загальна сума тендерів, за якими ведеться справа про змову - 1,2 млрд грн за 4 роки.

Але пікантність ситуації не просто в тому, що зять екс-президента України монопольно "взуває" залізницю ("Інтерпайп" - єдиний виробник суцільнокатаних коліс в Україні). Вся справа в ціні питання. А вона (ціна) завищена до непристойності: в кілька разів перевищує ринкову вартість товару.

Це відбувається тому, що "Інтерпайп", незалежно від зміни влади, зумів створити для себе" монопростір", в якому відсутні конкуренти. Варто було американській компанії Amsted Rail Company запропонувати альтернативу у вигляді литих коліс, як її "забанили" через процедури стандартизації.

Популярні новини зараз
Україна забуде, що таке війна: ясновидець розповів про майбутнє нашої країни та про те, коли закінчаться бойові дії Будуть мобілізовані до ЗСУ: Рада прийняла важливе рішення Гроші на кону: "Ощадбанк" зробив важливе оголошення Постійна процедура більше не буде катуванням: українцям пояснили прості рішення щодо лічильників
Показати ще

Можливо, "Інтерпайп" і далі спокійно освоював би один за іншим тендери УЗ під саги члена Наглядової Ради" Укрзалізниці", шведсько-американського економіста і дипломата Андерса Ослунда (завсідника форумів YES) про необхідність модернізації транспортної інфраструктури України. А так само під пости його колеги по наглядовій раді УЗ," штатного антикорупціонера " Сергія Лещенка про боротьбу з корупцією, де завгодно, тільки не в "колісних справах" (втім, і "де завгодно" у нього теж зовсім слабо виходить).

Але так сталося, що Віктор Пінчук втратив російський ринок збуту. Після списання в 2016 році 300 тисяч вантажних вагонів, там виник величезний профіцит коліс на роки вперед. За оцінкою Інституту природних монополій РФ, це-400 тис. штук в 2020 році, понад 600 тис.штук в 2021 році. І навіть у 2022 році пропозиція перевищуватиме попит мінімум на 30%. В результаті за I півріччя 2020 року чистий прибуток "Інтерпайпу" впав в 18 разів, або до 106 млн грн. Печально...

Мабуть, з цієї причини в "Інтерпайпі" дозріла ідея компенсувати свої експортні втрати за рахунок "Укрзалізниці". Не без участі лобістів у наглядовій раді УЗ, був оголошений грандіозний тендер на три роки. Якраз на той період, поки Росія не потребуватиме колесах заводу Пінчука. Загальна сума тендеру склала 2,4 млрд грн. Як стверджує колишній фінасовий директор "Укразалізниці" Андрій Рязанцев -- з фіксацією ціни теж на три роки вперед (!).

"Щоб ви розуміли: собівартість колеса, якщо вірити фахівцям-в районі 8 тисяч гривень зараз. Тобто, 15 тисяч – це вже ціна зі 100%-ою рентабельністю. Вони ж хотіли "задерти" її ще в два рази – до 36 тисяч... Враховуючи, що ціна коліс була в два рази завищена, виходить, що корупційна складова в ньому була близько 1 мільярд 200 мільйонів, решта – ціна коліс... Причому, вони збиралися купити за три роки стільки коліс, що ними можна було весь ринок затарити",-сказав топ-менеджер у своєму інтерв'ю.

Примітно, що ініціатором звільнення Рязанцева, який виніс сміття з хати, став реформатор Ослунд, раптово покинув наглядову раду "Укрзалізниці" два тижні тому, нібито через різке зниження зарплат і недостатню підтримку держкомпанії з боку уряду.

Але є й інші версії. Або він біжить за власною ініціативою від корупційного скандалу, поки його полум'я не розгорілося настільки, щоб стати помітним в Європі і США.

Або причиною відставки стало невдоволення Віктора Пінчука своїм протеже, який не впорався з покладеними на нього завданнями.

Як би там не було, але Ослунд пішов, а Лещенко залишився. Відразу після спалаху "колісного скандалу" в пресі, він старанно згладжував резонанс, стверджуючи, ніби сумнівний тендер був скасований Наглядовою радою УЗ. Хоча насправді він не відбувся через "бойкот" з боку учасників. Ні "Інтерпайп", ні афілійовані з ним компанії, ні заявлені" для конкуренції " на останньому тендері естонці, не з'явилися.

Як сказав Рязанцев “ " відкритий трирічний тендер закінчується не тому, що наглядова рада його анулювала, а просто тому, що на торги не з'явився жоден продавець. Тобто, хлопці чекали до останнього... вони ще не знали, чи буде порушено кримінальну справу. А якби вони вже знали, що підозр не буде – продавець би прийшов, і вони швидко оформили б угоду. Ось така "боротьба" з корупцією...”.

Що далі? У Пінчука об'єктивно немає виходу. У Росії -- профіцит коліс. Казахстан загородив свій ринок митами. Для давно обговорюваної переорієнтації "Інтерпайпу" на західний ринок небхідно ввести в експлуатацію Додаткові цехи з виробництва колісних пар для ЄС і США, але вони ще добудовуються. До того ж в ЄС і Штатах складна і тривала процедура сертифікації. Це так само потрібно враховувати.

Тому іншого донора, ніж "Укрзалізниця" на сьогоднішній день у компанії Пінчука немає. На 15 грудня УЗ знову призначила тендер із закупівлі залізничних коліс. Правда, на набагато скромнішу суму-118 млн грн, з поставкою до кінця 2020 року. Але таким чином, одне колесо буде як і раніше коштувати понад 32 тисячі гривень. Тобто, знижувати ціну своєї продукції до об'єктивно ринкової Пінчук, як і раніше, не збирається. Чому?

"Інтерпайпу" важливо застовпити і "узаконити" завищену ціну, щоб зберегти її в майбутньому році, в рамках поставок для нових вагонів. Не знаю, помітив хтось чи ні, але депутат від "Слуги народу" Дмитро Кисилевський, заступник голови Комітету з питань економічного розвитку, у своїй статті"що закладено в бюджет для української промисловості" пише: "Позитивно: заклали 4,5 млрд грн на нові пасажирські вагони і пасажирську інфраструктуру. Сподіваюся, вистачить розуму купити їх в Україні".

На що натякає Кисилевський, який з 2011 року і до обрання в парламент обіймав посаду директора з корпоративних відносин промислової компанії "Інтерпайп", неважко здогадатися. Йдеться про оновлення залізничного парку "Укрзалізниці" за рахунок бюджету. А головним і єдиним постачальником коліс і бенефіціаром цього оновлення стане, звичайно ж,»Інтерпайп". Все питання в тому, чи встигне АМКУ розслідувати справу про " тендерну змову "до середини грудня і тим самим перешкодити Пінчуку" взути " залізницю за завищеними цінами.